Koulutusvalikoima
Pilke-koulutuksia
Täällä voit tutustua koulutussisältöihin sekä liittyä jonotuslistalle. Kun riittävä määrä kiinnostuneita osallistujia on jälleen koossa, järjestämme uuden koulutuksen. Jonotuslistalle ilmoittautuminen ei sido osapuolia - lupaamme vain ilmoittaa koulutuksen toteutuvasta ajankohdasta.
Jonotuslistalle liittyminen
Saatavilla olevat koulutuskokonaisuudet
- Hoivaa ja leiki – menetelmäkoulutus (2 päivää)
- Emotionaalisen saatavillaolon koulutus (EAS, 4th ed)(4 päivää)
- Mentalisaatioteoria vanhemmuuden tukemisessa (4 päivää)
- MIM-menetelmäkoulutus (4 päivää)
- Pienen lapsen kehityspsykologinen arviointi (3 päivää)
- Miten tukea lapsen tunne-elämän kehitystä päivähoidossa? Emotionaalinen saatavillaolo.
Koulutuskokonaisuuksien kuvaukset
Hoivaa ja leiki – menetelmäkoulutus (2 päivää)
Hoivaa- ja leiki menetelmä perustuu Theraplay-vuorovaikutusterapiaan. Se on käytännön työmenetelmä vuorovaikutuksen vahvistamiseksi 0-3 vuotiaiden lasten ja vanhempien välillä. 2-päiväisen koulutuksen aikana käydään läpi teoreettista tietoa ja käytännön työmalli siitä, miksi ja miten toteuttaa aktiivinen, vuorovaikutusta ja aikuisen pohdintakykyä (ns. reflektiivinen kyky) lapsesta ja vuorovaikutuksesta lisäävä Hoivaa ja leiki-vuorovaikutusprosessi, joka pohjautuu Theraplay-terapiaan. Prosessiin kuuluu 1) vuorovaikutushetken toteutus 2) videoinnin toteutus ja 3) reflektiivisen keskustelun toteutus. Koulutuksessa käsitellään tiivistetysti 1) varhaisen vuorovaikutussuhteen rakentuminen raskausvaiheesta leikki-ikäisiin (noin 3 v) videoesimerkkejä käyttäen, 2) opetetaan ja harjoitellaan käytännössä aktiivisen vuorovaikutushetken toteutusta pienryhmätyöskentelyn avulla ja 3) pohditaan sensitivisen ja reflektiivisen työotteen vahvistumusta osana jokapäiväistä työskentelyä. Koulutuksen aikana ja sitä ennen toteutetaan omia harjoituksia (mm. Emotionaalisen Saatavillaolon pohdinta, Hoivaa ja leiki-sukupuu). Koulutus toteutetaan (osin) pienryhmissä, missä osallistujat saavat työnohjauksellisen kokemuksen vuorovaikutukseen asettumisesta.
Koulutus antaa perusvalmiudet käyttää Hoivaa ja leiki-työskentelyä omassa työssä.
Koulutukseen sisältyy: diamateriaali, erilaisia lomakkeita ja harjoituspohjia.
Koulutuksen oheismateriaalina käytetään myös Hoivaa ja leiki –kirjan materiaalia työntekijöille ja vanhemmille (tilattava ennen koulutusta: www.psykologienkustannus.fi )
Emotionaalisen saatavillaolon koulutus (EAS, 4th ed)(4 päivää)
Emotionaalisen saatavillaolon 4-päiväinen koulutus järjestetään yhteistyössä menetelmän kehittäjän Z.Biringenin (www.emotionalavailability.com) kanssa. Koulutus sisältää 1) 4 suomeksi pidettyä workshop-päivää, joiden aikana opiskellaan EAS-havainnoinnin periaatteet videotapausten (osin suomeksi, osin englanniksi) avulla. Koulutukseen sisältyy myös kliininen päivä, jonka aikana käsitellään EAS-itsearviointilomakkeen käyttö, EAS-menetelmän käyttö skreenaustarkoituksiin sekä EAS-vanhemmuusryhmäintervention periaatteet.
Huom 1. Koulutushintaan sisältyy dia-materiaalit, käsikirjat, lomakkeet (myös käännökset) sekä Z.Biringenin kirja, Universal language of love.
Huom 2. Koulutukseen kuuluu myös verkossa suoritettu reliabiliteettitesti kurssin jälkeen. Tämän testin valvoo ja palautteen antaa Z.Biringen. Tälle osiolle on oma hinta, noin 50 USD.
Emotionalavailability (EAS) -training description in English
Mentalisaatioteoria vanhemmuuden tukemisessa (4 päivää)
Vanhemman mentalisaatiokyvyllä – kyvyllä ymmärtää itseä, lastaan ja suhdetta lapseensa – on osoitetusti suuri merkitys lapsi-vanhempi vuorovaikutuksen ja lapsen hyvinvoinnin kehittymisessä.
Tavoitteet: 4-päiväisen koulutuskokonaisuuden tarkoitus on 1) tarjota teoreettinen ymmärrys mentalisaatioteorian taustasta ja sen käyttötavoista kliinisessä työssä ja 2) harjoitella vanhemman mentalisaatiokyvyn arviointia ja tukemista erilaisten vanhemmuuden haastatteluiden avulla. Koulutuksen aikana käsitellään mentalisaatioteorian perusteet ja yhtymäkohdat psykodynaamisiin käsityksiin reflektiivisyyden ja mielellellistämisen merkityksestä (1 koulutuspäivä) ja esitellään tapoja havainnoida vanhemman miellistämiskykyä eli kykyä reflektiivisesti tarkastella itseä, lasta ja suhdetta lapseen erilaisten haastatteluiden kautta (1 päivä). Työnohjauksellisessa osuudessa (2 päivää) käsitellään osallistujien toteuttamia vanhemman haastatteluja ja pohditaan mentalisaatiokyvn tukemista vanhemmuuden työskentelyssä niiden pohjalta.
Kenelle? Koulutus soveltuu perheiden kanssa työskenteleville sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattihenkilöille, jotka arvioivat ja hoitavat vanhemmuutta ja vuorovaikutusta työssään. Koulutus sopii osaksi muiden arviointimenetelmien käyttöä, kuten vuorovaikutuksen havainnointia (esimerkiksi MIM-havainnointi) tai osaksi hoidolliseen työhön asettumisen arviointia (esimerkiksi Theraplay-terapia). Koulutus edellyttää mahdollisuutta toteuttaa itsenäisesti videoitu vanhemman haastattelu koulutuksen aikana.
MIM-menetelmäkoulutus (4 päivää)
4-päiväisessä MIM-koulutuksessa opiskellaan MIM- vuorovaikutuksen havainnointimenetelmän käyttö suomalaisen arviointijärjestelmän avulla koskien 2-8 vuotiaita lapsia (Salo & Mäkelä, 2006, Psykologien Kustannus oy; Salo ym.2010).
Tavoitteet: Koulutuksen tavoitteena on 1) tarjota keinoja luotettavien vuorovaikutushavaintojen ja arvioiden tekemiseen ja raportoimiseen koskien noin 2- 8 vuotiaita lapsia ja heidän vanhempiaan 2) mahdollistaa hoidollisten toimenpiteiden suunnittelu ja seuranta. Koulutuksen aikana käydään läpi Suomessa vuosina 2004-2009 kerättyjen koulutusvideoiden avulla erilaisia vuorovaikutuksen normaaleja ja häiriömalleja. Samalla käydään läpi teoreettisesti varhaisen vuorovaikutuksen kehityksen pääpiirteet. Päätavoitteena on tukea koulutettavien kykyä erottaa vuorovaikutuksen häiriintyneisyyden aste ja –malli (erityisesti turvaton vs disorganisoitunut). Tavoitteena on liittää havainnoinnista saatua tietoa yleiseen tietoon lapsen hyvinvoinnista, so. minkätyyppinen vuorovaikutus voi olla kehitykselle haitallista ja miksi. Koulutuksessa käsitellään myös MIM-menetelmän interventiivistä käyttöä, so. miten vuorovaikutushavainnoinnin toteutus ja palauteprosessi perheen kanssa voivat toimia vuorovaikutusta tukevana toimenpiteenä ja miten suunnitellaan vuorovaikutushoitoa sen perusteella. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään myös mentalisaatioteoriaa. Koulutuksessa opiskellaan suomalaisen käsikirjan pohjalta apuna käytettävä pisteitysjärjestelmä ja sen pohjalta testautetaan myös lopussa oma havainnoitsijaluotettavuus. Koulutus kestää 4 päivää, ja edellyttää aktiivista osallistumista. Koulutukseen sisältyy suomalaisen reliabiliteettitestin suorittaminen.
Kenelle? Koulutus on suunnattu kaikille arvioivaa ja hoidollista työtä pienten lasten parissa tekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille.
Pienen lapsen kehityspsykologinen arviointi (3 päivää)
Bayley-III testistön käyttö pienen lapsen (0-3 v) kehityksen arvioinnissa. Koulutuksen aikana opiskellaan Bayley-III testistön käyttöperiaatteet ja käydään läpi kliinisiä tapausselosteita. Koulutukseen kuuluu oman tapauksen tuottaminen. Koulutuksessa käsitellään Bayley-III käyttöä osana kokonaisvaltaista pienen lapsen kehityksellistä arviointia (muita arviointityökaluja).
|